Prefabrykowane elementy infrastruktury kolejowej BETONFERTIGTEILE
Prefabrykowane elementy infrastruktury
W procesie modernizacji lub odnowy linii kolejowych, wielokrotnie występuje potrzeba gruntownej przebudowy małych mostów, wiaduktów czy zwykłych przepustów dla różnego rodzaju cieków wodnych i dróg. W tradycyjnej metodzie proces odkrywania obiektu, szalowania, zbrojenia, wylewania betonu i jego tężenia zajmuje wiele dni, a sam proces jest bezpośrednio uzależniony od warunków pogodowych. To powoduje, iż czas przeznaczony na budowę lub naprawę jest bardzo długi co wiąże się z dużymi perturbacjami w ruchu pociągów – wyłączenie toru, ograniczenie przepustowości, ograniczenie prędkości na sąsiednim torze etc. Szansą na zminimalizowanie uciążliwości modernizacyjnych związanych z tym procesem jest zastosowanie prefabrykatów żelbetowych, przygotowanych uprzednio w optymalnych warunkach i dowiezionych bezpośrednio na plac budowy. Zastosowanie takiego rozwiązania ma także dodatkowe plusy w postaci zabudowy elementów o sprawdzonej jakości i wytrzymałości, gwarantującej znacznie dłuższy okres życia, jak również poprawę estetyki wykonania i skrócenia ewentualnych uciążliwości poza kolejowych, np. poprzez wyłączenie dróg lokalnych, okresowe spiętrzenie małych cieków wodnych, ograniczenie podtopień etc.
W ofercie BFL znajduje się kilkadziesiąt znormalizowanych, policzonych i technicznie zweryfikowanych konstrukcji:
- przepustów,
- kanałów odwadniających,
- kanałów energetycznych,
- belek mostowych,
- przyczółków,
- podpór mostów,
- dźwigarów żelbetowych,
- pomostów mostów,
- stopni wodnych,
- przepławek,
- kanałów technologicznych
co znacznie upraszcza proces inwestycyjny i poprawia konkurencyjność firm wykonawczych w przetargach na realizacje inwestycji infrastrukturalnych i komunikacyjnych.
Wśród znaczących zalet stosowania tego typu rozwiązań należy wymienić:
- znaczne skrócenie czasu realizacji całej inwestycji,
- możliwość zastosowania skomplikowanych profili,
- możliwość pokrycia powierzchni elementów powłoką ochronną zabezpieczającą przed dodatkowym niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych lub cieczy agresywnych – np. w zakładach chemicznych, oczyszczalniach ścieków,
- wyeliminowanie prac szalunkowych na budowie (szczególnie w trudnych warunkach gruntowych),
- ograniczenie kosztownego sprzętu i personelu na budowie,
- beton wykonywany w zakładzie prefabrykowania zapewnia oczekiwaną wodoszczelność i mrozoodporność oraz zgodność z wymaganiami i normami,
- możliwość ekonomicznej realizacji skomplikowanych systemów.
Fundamenty z prefabrykatów BFL idealnie nadają się na podziemne i naziemne fundamenty dla systemów sygnalizacji na terenach lotniska, fundamenty urządzeń w stacjach transformatorowych, fundamenty słupów, fundamenty blokowe i kielichowe do posadowienia konstrukcji betonowych, stalowych i drewnianych szkieletowych, a także do wykonania elementów betonowych wag torowych i drogowych różnej nośności i długości oraz do budowy trybun na stadionach.
Rozwiązania prefabrykatów żelbetonowych oferowane przez BFL mają zastosowanie także jako wszelkiego rodzaju wsporniki kątowe dla obszarów, gdzie konieczne jest spełnienie szczególnych wymogów w dziedzinie pomiaru i geometrii, odporności na obciążenia przy niekorzystnych warunkach lokalnych, a także przy nietypowych wymaganiach odnośnie kolorystyki i struktury powierzchni. Przykładem może tu być zabudowa elementów betonowych produkowanych właśnie przez BFL w ciągu korytarza E30 na zmodernizowanym wiadukcie kolejowym w Bolesławcu.