Prefabrykowane elementy infrastruktury kolejowej BETONFERTIGTEILE
Płyty GTW dla systemów zbierających
Torowe płyty zbierające typu GTW wchodzą w skład systemu prefabrykatów żelbetonowych umożliwiających bezpieczne gromadzenie płynów szkodliwych dla środowiska naturalnego. Płyty GTW stosowane są głównie do budowy systemów ekologicznego magazynowania, napełniania i przeładowywania substancji niebezpiecznych dla środowiska wodnego (instalacje LAU- Laden, Abfullen, Umschlagen – Magazynowanie, Napełnianie, Przeładowywanie). Najczęściej są wykorzystywane do zabudowy w torach do przeładunku płynnych materiałów niebezpiecznych z i do wagonów np. cystern, na bocznicach kolejowych, w zakładach chemicznych, stacjach i magazynach paliw płynnych, a także lokalnych stacjach tankowania lokomotyw i szynobusów oraz punktach mycia i odfekalniania pojazdów kolejowych.
Modułowy system zabudowy płyt oraz ich parametry umożliwiają wykorzystanie ich także do budowy stanowisk postojowych do odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących towary niebezpieczne zgodnie z wymogami instrukcji Ir-16 PKP PLK oraz Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne.
Prefabrykaty żelbetowe typu GTW są odporne na wpływy atmosferyczne i niewrażliwe na zmiany zamarzania-rozmarzania, przy wysokim nasyceniu wodą, a także spełniają wymagania normy EN 206-1 (PN-EN 2006-1) w zakresie klasy ekspozycji:
- XA3 - agresja chemiczna => środki chemiczne silnie agresywne wg. EN 206-1 (PN-EN 206-1),
- XD3 - korozja spowodowana chlorkami niepochodzącymi z wody morskiej => cyklicznie mokre i suche,
- XF4 - agresywne oddziaływanie zamrażania/rozmrażania bez środków odladzających albo ze środkami odladzającymi => silnie nasycone wodą ze środkami odladzającymi lub wodą morską,
- XM2 - Agresja wywołana ścieraniem => silne zagrożenie ścieraniem.
Płyty wykonywane są w 3 typowych długościach 2500, 5000 oraz 7500 mm oraz szerokości dostosowanej do indywidualnych potrzeb i wymagań, w tym dla myjni pojazdów kolejowych z dodatkowym tokiem szynowym dla bram myjących.
System płyt GTW jest wykorzystywany zarówno do typowych szerokości toru 1000, 1435 i 1524 mm, jak również ich splotów lub torów o innej szerokości. Na indywidualne zamówienie istnieje możliwość adaptacji systemu GTP do indywidualnych potrzeb klienta.
Wśród najważniejszych zalet stosowania płyt GTW należy wymienić:
- możliwość użytkowania płyt GTW zaraz po wbudowaniu,
- prosty montaż dzięki zastosowaniu elementów prefabrykowanych,
- najkrótszy czas montażu spośród dostępnych rozwiązań,
- montaż niemal w każdych warunkach atmosferycznych, z wyłączeniem zabudowy na zamarzniętym gruncie i w ulewnym deszczu,
- uproszczone postępowanie przy uzyskaniu stosownych zezwoleń,
- możliwość zastosowania dowolnej szerokości torów oraz ich splotów
- spełnienie wymagań jakościowych i wytrzymałościowych dzięki odpowiedniemu wykonaniu wraz ze wszystkimi certyfikatami i dokumentami potwierdzającymi jakość produktu zgodnie z wymogami przepisów kolejowych, budowlanych, prawa wodnego i ochrony środowiska,
- możliwość poruszania się osób i lekkich pojazdów drogowych po płytach dzięki zastosowaniu rusztów kratowych,
- możliwość dokładnego pokrycia powierzchni elementu dodatkową powłoką odporną na działanie agresywnych czynników chemicznych,
- wysoka precyzja montażu i estetyka gotowego wyrobu,
- znaczna redukcja hałasu, wibracji i ograniczenie oddziaływań dynamicznych,
- odporność na czynniki atmosferyczne,
- nie wymaga konserwacji - niskie koszty utrzymania,