Rail Baltica – łączy kraje, izoluje regiony
Nie dziwi więc fakt determinacji Burmistrza Olecka w realizacji choćby minimalnego planu włączenia Olecka w system transportu szynowego poprzez budowę łącznicy i przeniesienie dworca w nowe miejsce, gdyż jest to jedyna szansa na jakikolwiek rozwój i cywilizowane życie mieszkańców tego regionu. Dziwi natomiast upartość i nieugiętość przedstawicieli PKP PLK w forsowaniu rozwiązań, które kosztują krocie i szkodzą interesowi publicznemu, gdyż nie przynoszą żadnej korzyści regionowi przez który przebiegają.
Pozbawienie tego terenu dostępu do komunikacji szynowej, to świadome skazywanie mieszkańców na marginalizację i biedę pod szczytnymi hasłami walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Przykład Olecka karze na nowo zdefiniować i przewartościować wszelkie działania spółki PKP PLK tak, aby wydane publiczne pieniądze rzeczywiście przynosiły długotrwałe korzyści i poprawiały realnie dostępność do transportu publicznego dla mieszkańców wszystkich regionów na terenie których są realizowane.
Należy też poważnie się zastanowić czy plany elektryfikacji napięciem 25kV AC odcinka Ełk – Suwałki – Trakiszki, są zgodne z interesem publicznym i racją stanu naszego kraju. Może warto powtórnie przenalizować ten projekt i odcinek Ełk – Olecko – Suwałki zelektryfikować ogólnopolskim napięciem 3kV, natomiast dużą stację postojową i zaplecze techniczne dla zmiany napięcia z 25kV AC na 3 kV DC zaplanować między Suwałkami a Trakiszkami? Poza mniejszymi problemami i kosztami w realizacji tej inwestycji na odcinku Ełk – Olecko -Suwałki uzyskalibyśmy ogromną wartość dodaną w postaci możliwości bezpośredniego prowadzenia pociągów międzywojewódzkich do Suwałk klasycznymi pojazdami trakcyjnymi oraz uruchamiania bezpośrednich pociągów regionalnych Białystok – Ełk – Olecko – Suwałki oraz Olsztyn – Korsze – Ełk – Olecko - Suwałki, bez konieczności przesiadek lub zakupów kosztownych pojazdów dwusterowych.
Ponadto znacznie łatwiej, szybciej i taniej będzie wybudowanie nowej stacji dla zmiany systemu napięcia zupełnie od nowa w przysłowiowym polu, niż ponowne przebudowywanie stacji Ełk. Należy pamiętać, iż dla stacji Ełk są już wykonane projekty modernizacyjne, które nie uwzględniają nowej roli i funkcjonalności jaką miałaby uzyskać stając się stacją o 2 napięciach 3kV DC i 25 kV AC.
Piotr Kazimierowski