Co hamuje intermodal?
Po co nam intermodal?
Stopniowa zmiana struktury przewożonych w Polsce ładunków jest wynikiem przede wszystkim przemian politycznych i gospodarczych. Spada udział przewozów węgla, stali i produktów masowych na rzecz ładunków rozproszonych. Coraz więcej firm i fabryk powstaje bez dostępu do sieci kolejowej co ogranicza możliwości wykorzystana transportu szynowego do procesów logistycznych. Jest to spowodowane wieloma czynnikami ekonomicznymi i prawnymi. Wśród nich znaczące miejsce zajmują stale rosnące wymagania i obostrzenia dla właścicieli i użytkowników bocznic kolejowych, skutecznie odstraszające od ich dalszego utrzymywania nie mówiąc już o jakimkolwiek budowaniu. Ponadto stan infrastruktury na wielu liniach kolejowych jest nadal wysoce niezadowalający, a wiele z nich jest zamykanych i likwidowanych skutecznie oddalając potencjalnych klientów od najbliższego punktu stycznego z koleją. Sytuacji tej nie poprawiają modernizacje infrastruktury, które poprzez złe i nieskoordynowane harmonogramy zamknięć torowych, powodują niejednokrotnie paraliż ruchu towarowego. To wszytko sprawia, iż polskie pociągi towarowe są najwolniejsze w Europie. Jak wynika z prowadzonych analiz rzeczywiste prędkości handlowe wynoszą z uwzględnieniem opóźnień do rozkładu jazdy ok. 15 km/h, choć oficjalnie jest to ok. 25 km/h, jednakże statystyki nie łączą wielokrotnych opóźnień (średnie spóźnienia poć towarowych za II kwartał 2015 r. wynosiły 466 minut).
Nie dziwi więc fakt tak dynamicznego rozwoju transportu drogowego w naszym kraju. Skutki tego są widoczne w statystykach wypadków drogowych. Niestety bezpośrednich kosztów takiej polityki nie widać w budżetach firm i społeczeństwa, bo koszty wypadków, degradacji dróg i środowiska ukryte są w dziesiątkach pozycji budżetów samorządowców lokalnych, służby zdrowia, Skarbu Państwa etc.
Za ten bezmyślny i trwający od wielu lat proces przenoszenia ładunków z kolei na drogi płacimy my wszyscy a z każdym rokiem rachunki za te błędy będą rosły. Wydaje się, iż przy obecnym rozwoju cywilizacyjnym jedynym sposobem na przerwanie tej spirali niekontrolowanego rozwoju transportu drogowego jest stworzenie ram prawnych, organizacyjnych i niezbędnego wsparcia dla wyrównania szans umożliwiających rozwój zrównoważonego transportu opartego na transporcie intermodalnym.